Puolen päivän asennuksilla lähes 80 latauspaikkaa

Hämeenlinnan Pysäköinti Oy oli saanut kyselyitä latauspisteiden asentamisesta pysäköintikohteisiinsa. Yksi näistä oli aivan Goodmanin vieressä sijaitseva Kaivoparkki, jossa on sopimuspysäköintiä alueen työntekijöille ja lähialueiden asukkaille.

Tapasimme ensin pysäköinninhallintaan liittyen ja samalla keskustelimme tuotteestamme eTolpasta. Keskustelussa nousi esiin, kuinka helposti eTolppa saadaan asennettua lämmitystolpan tilalle. Kaivoparkin edustaja tuntee itsekin ladattavien ajoneuvojen maailman hyvin ja koki, että tuotteestamme saisi heidän kohteeseensa hyvän ratkaisun. Aiemmin Kaivoparkissa oli kiinteä kuukausihinta lataukselle, joten ratkaisumme olisi reilu käyttäjälle, sillä käyttäjää laskutetaan vain käytön mukaan.

Lämmitystolppa saadaan helposti päivitettyä älykkääksi eTolpaksi.

Onko tutun näköinen kotelo? Tämä on Garon KL216-mallinen lämmitystolpan kotelo ja niitä on Suomessa todella monella parkkialueella. Niin oli myös Kaivoparkissa, jossa oli yhteensä 40 koteloa. Lataaminen onnistui vain kahden tunnin jaksoissa, mikä ei ollut niin mukava tilanne lataajalle, jonka tarvitsi käydä tolpalla kääntämässä kelloa. Tilanne oli haastava myös hallin omistajalle, sillä hän ei pystynyt mittaamaan kulutusta ja kohdentamaan sitä käyttäjälle.

Lämmitystolpan kotelon muuttaminen älykkääksi eTolpaksi onnistuu pienellä päivityksellä niin, että koko koteloa ei tarvitse edes vaihtaa. Päivityksen ja käyttöönoton tekeminen on muutaman minuutin työ per rasia. Päivityksen lisäksi alueelle asennetaan modeemikotelo, joka muodostaa langattoman mesh-verkon tolppien välille. Modeemille tarvitaan nettiyhteys joko langattomasti tai kaapelilla. Käyttäjä valitsee sovelluksesta, haluaako hän käyttää eTolppaa lataukseen vai lämmittämiseen.

Kohteessa on 76 hidaslatauspistettä, jotka palvelevat myös lämmittäjiä. Lisäksi on kaksi vain sähköautoille varattua latauspaikkaa, joissa on hieman kalliimpi hinnoittelu sähkölle ja latausteho on autosta riippuen jopa 22 kW. Pisteet sopivat erityisen hyvin niille, joiden tarvitsee ladata nopeammin.

Edellinen
Edellinen

P-Pergamentti Jyväskylässä: Moderni pysäköintikohde käyttäjien tarpeisiin

Seuraava
Seuraava

Lausunto sähköajoneuvojen latausvalmiuksista ja latauspisteistä