Business Finland rahoittaa laajaa SECHA -konsortiota, joka kehittää sähköajoneuvojen latausratkaisuja ja niihin liittyviä palveluja
Liikenteen ja logistiikan sähköistyminen haastaa sähköverkon kapasiteetin riittävyyden. SECHA- hankkeen tavoitteena on kääntää haasteet mahdollisuuksiksi siitä, miten sähköistyvä liikenne voi toimia joustoresurssina energiajärjestelmälle ja siten edistää myös energiajärjestelmän kestävyyttä ja resilienssiä, ja miten kehittyvistä uusista ratkaisuista ja palveluista voi syntyä uutta liiketoimintaa.
Business Finland myönsi loppuvuodesta 2024 Co-Innovation rahoituksen kahdenvuotiselle SECHA -konsortiolle (Scaling EV CHArging solutions for new values and services in collaboration networks), jonka muodostamaan ekosysteemiin kuuluu tutkimuskumppaneita, teollisia yrityksiä sekä useita sähköverkkoyhtiöitä. Konsortion tavoitteena on kehittää sähköajoneuvojen latausratkaisujen teknologiaa ja liiketoimintamalleja sekä tutkia, miten luodaan uutta arvoa ja palveluita loppukäyttäjille, teknologian tuottajille ja sähkömarkkinoiden toimijoille. Tarkastelunäkökulmat vaihtelevat aina yksivaiheisesta kotilatauksesta raskaan liikenteen suurteholataukseen. Tavoitteena on mm.
tarkentaa erilaisten sähköajoneuvojen kaluston kehityksen skenaarioita
kehittää ja demonstroida latausteknologian ratkaisuja ja latauksen tehonhallinnan menetelmiä, mukaan lukien myös V2G ratkaisut
tutkia sähköajoneuvojen latauksen vaikutuksia sähköverkkoihin ja sähkön laatuun sekä mahdollisuuksia arvonluontiin sähkö- ja joustomarkkinoilla
kehittää ja demonstroida lataustietojen hallintaa ja järjestelmärajapintoja.
Hankekokonaisuus edellyttää monialaista osaamista, jota edustavat tutkimusosapuolina Tampereen yliopiston sähkötekniikan, tietotekniikan sekä liikenteen ja logistiikan tutkimusryhmät, LUT-yliopiston energiajärjestelmien ja -markkinoiden, sähköisen liikkumisen sekä innovaatioiden ja logistiikan tutkimusryhmät, ja VTT:n sähköisten ajoneuvojen ja latausratkaisujen tutkimusryhmä.
SECHA - hankekokonaisuuden kokonaisbudjetti on lähes 4 M€. Hankkeessa mukana olevat teolliset yritykset tarjoavat mm. latauslaitteita, akkuvarastoja, mittaus- ja ohjausratkaisuja sekä ICT-järjestelmiä. SECHA-hanke on osa Kempower Oyj:n ja Tietoevry Finland Oy:n Business Finlandin veturiohjelmia.
”Kempowerin ja Tietoevryn Veturi-yhteistyö edistää osaamista sähköverkon ja latausinfrastruktuurin energian- ja tehon hallinnan digitaalisista ratkaisuista. Kehitystyö edellyttää sähköverkkojen ja sähköajoneuvojen latausekosysteemin syvällistä tietämystä. SECHA-hanke tukee uusien latausratkaisujen kehittämistä joustavaksi ja kustannustehokkaiksi yhdessä muiden hankkeessa mukana olevien kumppaneiden kanssa”, toteavat Antti Seppälä, Tietoevryn Energialiiketoiminnasta ja Mikko Veikkolainen, teknologiajohtaja Kempowerilla.
Lisäksi hankerahoituksen piiriin kuuluvat latausratkaisuja ja -teknologiaa tarjoavat IGL Technologies Oy ja UTU Oy. Konsortiossa mukana olevia teollisia yrityksiä ovat lisäksi AGCO Power Oy, Cactos Oy, Merus Power Oy, MX Elextrix Oy, Ramboll Finland Oy ja Wapice Oy. Hankkeessa mukana olevia sähköverkkoyhtiöitä ovat Fingrid Oyj, Elenia Verkko Oyj, Järvi-Suomen Energia Oy, KSS Verkko Oy, Kymenlaakson Sähköverkko Oy, Savon Voima Verkko Oy ja Tampereen Energia Sähköverkko Oy. Lisäksi hanke saa rahoitusta Sähkötutkimuspooli ry:ltä.
Tutkimusosapuolien yhteyshenkilöt
Tampereen yliopisto: Prof. Pertti Järventausta, pertti.jarventausta@tuni.fi, +358405492384
LUT yliopisto: Senior Expert, Ville Tikka, ville.tikka@lut.fi, +358504007968
VTT: Senior Scientist, Marko Antila, marko.antila@vtt.fi, +358405275343
Kempower: Researcher & Research Project Manager, Esko Heino, esko.heino@kempower.com, +358504142859
Tietoevry: Business Development Lead, Energy & Utilities, Antti Seppälä, antti.seppala@tietoevry.com, +358503018725