Yksi nappi käynnistää pysäköinnin ja latauksen

Liikenneviraston mukaan auto seisoo parkissa jopa 95 % sen käyttöiästä ja useimmin auto on parkissa päivittäin kotona tai työpaikan pihassa. Sähköauto ladataankin yleensä pysäköinnin yhteydessä.  Hidas lataus on suosittu latausvaihtoehto käyttäjien keskuudessa kyselyiden ja haluttujen toteutusvaihtoehtojen perusteella. 

Kun auto pysäköidään maksulliselle alueelle, kuvaan astuu myös pysäköinnin maksaminen. Viime vuosien aikana yhä useammat käyttäjät ovat tottuneet käyttämään mobiilimaksusovelluksia pysäköidessään maksullisilla pysäköintialueilla. Joillakin alueilla sähköautoilijat tarvitsevat jopa kaksi sovellusta tai muuta maksutapaa, jotta auton lataaminen ja pysäköiminen saadaan maksettua. Sähköautoilijoiden keskuudessa tämä on herättänyt luonnollisesti paljon keskustelua, sillä kahden maksutavan käyttäminen ei ole optimaalinen tilanne autoilijan kannalta.

Tampereen yliopiston Hervannan kampuksella asia on ratkaistu: pysäköinnin maksaminen ja latauksen aloittaminen onnistuu samalla sovelluksella yhdellä napin painalluksella. Käyttäjä lukee latauspisteen kyljessä olevan QR-koodin, joka sisältää latauspisteen tiedot. Vain pysäköivät käyttäjät maksavat pysäköinnin sovelluksella valiten alueen kartasta. Myös sähköauton lataajat saavat latauksen käynnistettyä tätä reittiä.

Hervannan kampuksella pysäköinnin ja latauksen saa käynnistettyä yhdellä napilla.

Pysäköintitapahtuman taustalla on käynnissä monia asioita. Kun pysäköinti käynnistetään, käyttäjän syöttämä rekisterinumero aktivoidaan pysäköinnin ajaksi. Tällöin pysäköinninvalvoja näkee, että pysäköinti on maksettu kyseiselle rekisterinumerolle. Sovellus lähettää taustajärjestelmään tiedon valitusta latauspisteestä ja käynnistää sen. Latauspiste mittaa käytössä olevan pistokkeen kilowattituntitiedot ja lähettää ne taustajärjestelmään. Käyttäjä näkee sovelluksessa reaaliajassa kulutetut kilowattitunnit. Sovelluksessa näytetään myös pysäköintiin ja mahdolliseen lataukseen kulunut aika. 

Lataus ja pysäköinti päättyvät, kun käyttäjä irrottaa latauskaapelin tai päättää tapahtuman sovelluksesta. Tieto kulutetuista kilowattitunneista selvitetään tapahtuman päätteeksi. Samalla tarkistetaan tapahtuman kesto veloitusta varten. Käyttäjälle muodostuu kuitti ja kiinteistön omistaja saa tapahtumasta tietoa raportointisivulleen. Palvelussa voidaan tilittää maksut pysäköinnistä ja kulutetusta sähköstä joko samalle tai eri tahoille kohteesta riippuen.

Kaikki merkit viittaavat siihen, että sähköauto on jatkossa autoilijan ja autonvalmistajien valinta. Me puolestaan haluamme omilla ratkaisuillamme helpottaa sähköautoilun mahdollistamista, digitalisaatiota ja vihreää liikkumista.

Edellinen
Edellinen

Latauspisteet taloyhtiöön – kokemuksia käytöstä

Seuraava
Seuraava

P-Pergamentti Jyväskylässä: Moderni pysäköintikohde käyttäjien tarpeisiin