Puustellinkallion pysäköinti – parkkihalli niin kuin kuuluu

Tämä parkkihalli kuvassa on Puustellinkallion pysäköinti. Pysäköintihalli sijaitsee keskellä kerrostaloja, ja majoittaa maksimissaan 366 autoa. Sama määrä autoja voidaan ladata ja lämmittää samanaikaisesti.

Parkkihallin suunnittelussa on alusta alkaen otettu huomioon käytettävyys, helppous ja toisaalta myös talouspuoli. Talouden näkökulmasta on olennaista, että käyttäjää laskutetaan käytetystä sähköstä. Kiinteistön kannalta on ihan sama, käyttääkö käyttäjä sähköä sähköauton akun täyttämiseen, moottorin tai sisätilan lämmittämiseen, kenties imurointiin tai kytkeekö hän parkkipaikalle jääkaapin. eParking-sovelluksella käyttö on yhdenvertaista ja ilmaisten lämmityksen käyttö on estetty; sähköä saa vain sovelluksen kautta maksamalla. Etkä maksa naapurisi sähköstä.

Samalla sovelluksella toimii myös hallin sisäänajo. eParking-järjestelmässä tehty pysäköintipaikan varaus, ja sinne syötetty rekisterinumero toimii tunnistautumisvälineenä parkkihallin ovella. Kamera skannaa rekisterinumeron ja päästää autoilijan sisälle, mikäli rekkari löytyy järjestelmästä. Myöskään isännöintiä ei tarvitse vaivata, sillä vaikka auto vaihtuisi, käyttäjä voi itse vaihtaa voimassa olevaa rekisterinumeroa.

Samaan halliin saa pysäköidä myös tietty määrä vieraita, tuntihinnalla. Pysäköinti maksetaan eParking-sovelluksella.

Lataustolppia jokaiselle

Tässä kohteessa on 6 kpl 22 kw latauspistettä, 32 kpl 11 kw latauspistettä sekä 328 kpl 3,6 kw hidaslataus-/lämmityspistettä. Kaikki käytetty sähkö laskutetaan käyttäjältä, Type2:lla ja sukolla varutettujen latauspisteiden sekä lämmityspisteiden käyttö on toistaiseksi samanhintaista. Mahdollista olisi myös hinnoitella sähkö latausnopeuden mukaan. Sähkö maksaa 0,15 euroa / kWh. Laskutus tapahtuu eParking-järjestelmällä yhdellä laskulla. Samalla laskulla peritään niin pysäköintipaikan kuukausimaksu kuin kulutettu sähkö. Helppoa eikö?

Kohteessa on kaksi toimijaa, jotka molemmat hinnoittelevat kuukausittaiset luvat omille käyttäjilleen haluamallaan tavalla.

Halli on myös fiksun muotoinen. Ylimääräiset rampit on jätetty pois. Tai oikeastaan halli on yhtä ramppia, viidessä kerroksessa, ja parkkipaikat on sijoiteltu rampin reunoille sisä- ja ulkokaarteen varrelle. Muoto on spiraali. Hallin muoto sopii erityisen hyvin eTolpille, sillä koko järjestelmä tarvitsee toimiakseen vain yhden nettiyhteyden ja yhden modeemin. Tolpat keskustelevat keskenään ZigBee-radioverkkoyhteydellä ja signaali hyppää tolpasta tolppaan. Tästä voit tarkemmin lukea, kuinka mesh-verkko alueella toimii. Ylikuormatilanteen tullessa vastaan, dynaaminen kuormanhallinta (DLM) puuttuu peliin ja tarvittaessa säätää lataustehoja pienemmäksi tai katkaisee lämmityksiä.

Kohde on alusta alkaen suunniteltu ja toteutettu yhdessä JM Suomen kanssa.

Edellinen
Edellinen

Latauspisteet taloyhtiöön – näin se käy myös!

Seuraava
Seuraava

eParkingille Suomalaisen työn Avainlippu-tunnus!