Marvea sähköisti kaikki Harjunsalon Parkin yli 200 autopaikkaa
Harjunsalon parkki on yhdeksän asunto-osakeyhtiön yhteinen pysäköintialue Kangasalan Harjunsalossa. Alue valmistuu useamman vuoden aikana, ja elokuun loppuun mennessä on valmiina kolme asunto-osakeyhtiötä. Kohteeseen valmistuu yli 200 autopaikkaa, joista jokaiselle paikalle tulee sähköauton latauslaite. Kohdetta rakentaa Marvea, ja laitteiden asennukset aluerakentamisen ensimmäisessä vaiheessa tekee Tampereen Vera.
Jokaisella paikalla on latauspiste
Jo alusta asti oli selvää, että sähköauton lataus tulisi ottaa huomioon jollain tavalla ja asiaan kiinnitettiin huomiota jo suunnitteluvaiheessa. Tavoitteena oli, että pysäköintialue palvelisi mahdollisimman hyvin kaikkia asukkaita, ja jokainen autopaikka onkin varustettu etäohjattavalla hidaslataus-/lämmityspistokkeella eTolpalla. Laite mahdollistaa sähkön laskutuksen, mittauksen, etäohjattavan autonlämmityksen, kulutuksen seurannan ja sähköautojen hitaan latauksen maksimissaan 3,6 kW teholla.
Älykkäiden eTolppien tietoliikenne on mahdollista hoitaa langattomalla verkolla, mikä säästää tietoliikenteen rakentamisessa ison summan. Kokonaisuus on Harjunsalon tapauksessa helppo toteuttaa, sillä kohde valmistuu vaiheittain ja langaton verkko skaalautuu todella helposti.
Harjunsalossa on hidaslatauslaitteiden lisäksi muutama tehokkaampi latauslaite asukkaiden käytössä. Nopeammasta latauksesta veloitetaan kWh-perusteisen hinnan lisäksi tuntiperusteinen veloitus. Näin varmistetaan, että asukkaat käyttävät nopeampaa latausta vain tarvittaessa, eikä kukaan varaa laitteita pitkiä aikoja omaan käyttöön.
Asukkaiden autopaikkojen vuokrasopimukset ja laitteiden operointi tehdään eParking-järjestelmällä
Kohteeseen valikoitui eParking-järjestelmä latauslaitteiden sekä pysäköinnin laskutuksiin ja hallinnointiin.
eParking-järjestelmä mahdollistaa yksinkertaisen autopaikkahallinnan, vuokrasopimusten tekemisen ja sähköjen veloitukset asukkailta. “Nykypäivänä monenlaiset kulkupelit käyttävät sähköä, ja on reiluinta, että se veloitetaan jokaiselta sähkön käyttäjältä kWh-hinnalla ilman, että se rasittaa yhtiön kulurakennetta. Kun vielä autopaikkojen vuokraus hoituu samalla sovelluksella, säästyy hallinnollisia kustannuksia”, summaa Jaakko Rautio Marvealta.
Järjestelmä huolehtii myös kuormanhallinnasta, ja lisäksi uutena ominaisuutena eParkingissa voidaan tehdä spot-hintaan pohjautuva laskutus. Spot-hinnoittelu on mahdollista, jos taloyhtiö on sopinut pörssisähköpohjaisen sähkösopimuksen.