Digitaalinen palvelu mullistaa veneilyn
Turun vierasvenesatama on siirtynyt digitaalisten palveluiden pariin. Remotec kehitti satamaan etäohjattavan palvelukokonaisuuden, joka on helppo ottaa käyttöön satamissa. Uusi palvelu on eheä kokonaisuus, joka auttaa sekä matkailuyrittäjää sekä matkailijaa. Nyt Turun vierasvenesatamassa voikin varata ja käyttää venepaikkaa kellonajasta ja paikasta riippumatta. Olimme yksi kumppani palvelun kehittämisessä.
Remotec yhdistää palvelussaan satamapalvelut ja etäohjattavat sähkönjakelupisteet niin, että veneilykautta voidaan pidentää sekä alusta että lopusta. Lisäksi palveluita voidaan käyttää etänä, mikä helpottaa sekä yrittäjiä että veneilijöitä. Veneilijä varaa venepaikan ennakkoon verkossa. Kun hän ajaa satamaan, hänen ei tarvitse enää asioida sataman palvelupisteessä vaan kaikki palvelut ovat heti hänen käytössään. Palveluun ei vaadita erillistä sovellusta, joten se on helppo ottaa käyttöön. Tarvitaan vain maksukortti, mobiililaite ja toimiva verkkoyhteys. Halutessaan veneilijä voi maksaa myös paikan päällä.
Sataman palvelupisteen ei puolestaan tarvitse olla päivystysvalmiudessa: palvelun digitalisoiminen vapauttaakin resursseja matkailuyrittäjältä muihin toimiin. Etäohjattavat RECO sähkönjakelupisteet mahdollistavat venepaikan maksun ja välttämättömien palveluiden tarjonnan etänä, halutessa ilman henkilökontakteja ympäri vuoden ja vuorokauden. Yrittäjälle palvelun hyödyt näkyvät jo kuumimpana sesonkina, kun venepaikkamaksut ja sähkön syöttö saadaan hoidettua joko ennakkoon tai paikan päällä saman palvelun kautta, jolloin henkilökunta voi keskittyä kunnolla asiakaspalveluun.
Sataman palvelukehittäminen kuvastaa hyvin, kuinka tarpeisiin vastataan: idean takana olivat matkailuyrittäjät ja veneilijät. Palveluntuottaja tarttui toimeen ja halusi vastata syntyneeseen tarpeeseen. Remotecin tarjoama digitaalinen palvelu on hyvä avaus satamille: veneilijöitä voidaan palvella entistä paremmin ja resursseja voidaan vapauttaa muihin toimiin.