Langaton verkko voi säästää kymppitonneja

Tampereen Voimakadun parkkihalliin rakennettiin latausjärjestelmä vuonna 2020. Hallissa on sähköauton latauspaikat yli 60 osakkeenomistajalle sekä lisäksi latausvalmius yhteensä 250 autopaikalla. Projekti olisi voinut olla erittäin kallis, mutta onnistuimme säästämään asiakkaalta merkittävän summan rahaa.

Miten sen teimme?

Projekti alkoi sähkösuunnittelijan laatimalla kilpailutuksella, jossa yksityiskohdat oli mietitty hyvin sekä sähköjen että tietoliikenteen osalta. Suunnitelmissa oli määritelty myös muutamia lataustoimijoita, joiden laitteistoa ja taustajärjestelmää voitaisiin käyttää projektissa. eParking ei aluksi ollut näiden joukossa.

Saimme tarjouspyyntömateriaalit ja ymmärsimme, että kyseessä oli hyvin laaja hanke. Jos projekti toteutettaisiin suunnitelmien mukaan, olisi siinä muutamia kohtia, joissa voisi järkeistyksellä säästää. Materiaalin laatijalla ei ollut paljoa kokemusta laajoista latausjärjestelmistä, mutta hän oli tehnyt hyvää taustatyötä ja osannut huomioida monia asioita sähköjen kannalta. Tietoliikenneratkaisuksi hän oli piirtänyt jokaiselle latauspisteelle ethernet-kaapelin.

Aloimme pohtia, voisiko tietoliikenteen toteuttaa myös langattomalla verkolla. Laskimme urakoitsijan kanssa, että alkuperäisillä suunnitelmilla ethernet-kaapelia menisi yli 5 kilometriä. Lisäksi tarvittaisiin tietoliikennekaapelireitit, telejakamot ja muut tarvittavat komponentit. Jos projektin toteuttaisi langattomalla mesh-verkolla, säästyisi asennusliike ethernet-kaapeleiden vedolta, isolta tietoliikennekeskukselta sekä muiden vaadittavien osien asentamiselta.

Päätimme tehdä sekä suunnitelman mukaisen tarjouksen ethernet-kaapelilla toteutettuna että vaihtoehtoisen tarjouksen langattomalla mesh-verkolla toteutettuna. Laskimme, että jos projektin toteuttaisi langattomalla mesh-verkolla, asiakas säästäisi yli 30 000 € infran osuudesta. Säästöt tulivat siitä, ettei langattomalla verkolla tarvitse vetää viittä kilometriä kaapelia saati asentaa telejakamoita ja muita ethernet-yhteyden vaatimia osia. Asiakas ilahtui löytämästämme säästökohteesta sekä toimivasta vaihtoehtoisesta ratkaisusta ja valitsikin lopulta meidät lataustoimijaksi kohteeseen.

PROJEKTI PÄHKINÄNKUORESSA

Autohalli on yhteiskäyttöinen, ja autopaikkojen omistajina on neljän taloyhtiön väkeä. Autohallin sähköt tulevat yhdestä sähköyhtiöstä. Projektin tavoitteena oli tarjota pysäköintihallin käyttäjille mahdollisuus 11 kilowatin lataukseen, ja samalla päivittää kohteen sähköinfra vastaamaan tulevaisuuden lataustarpeita. Taloyhtiö sai projektiin ARA-avustusta 35 %.

Asennusliike asensi neljä jakokeskusta, teki laajennuksen sähköpääkeskukseen ja asensi erillisen mittauskeskuksen sähköautojen latausta varten. Lisäksi kohteeseen asennettiin tason 2 kuormanhallintalaitteisto, joka mittaa koko sähköliittymän kulutuksen reaaliajassa. Asukkaat saivat valita 11 kW:n type 2 -latauslaitteen sukollisena tai ilman sukoa. Yhden latauslaitteen hinta oli arvonlisäveroineen noin 2000 €. Lataustolpat tilattiin yhteistyökumppanimme Harju Elekterin ElektrA-mallistosta. Keskimäärin 11 kilowatin laturin hankkinutta asukasta kohden kuluja tuli noin 2600 euroa. Summa sisälsi latauslaitteen hinnan, asennushinnan, kaapelin vedon sekä 1/250 osuuden sähköliikkeen töistä, olettaen että kulu jaetaan suurin piirtein tasan. Urakkahinnasta vähennettiin ARA-tuki.

Sähköliikkeen urakan kustannus sähkökartoituksesta, jakokeskuksista, sähköpääkeskuksesta ja mittauskeskuksesta oli noin 120 000 €. Kaapeleiden ja latauslaitteiden asennus autopaikalle maksoi noin 350 € yhtä latauspaikkaa kohden. Kaapelivalmiuksia autopaikoille tilattiin 85 kpl ja lopulta valmiita latauslaitteita asennettiin 35 kpl. Näistä suurin osa oli Type2 -mallisia 11 kilowatin latureita.

Käyttäjien kuluttamat sähköt laskutetaan kulutuksen mukaan yhden taloyhtiön päättämällä hinnalla, ja lasku maksetaan eParking-järjestelmän kautta suoraan taloyhtiön tilille ilman provisiota. Laskutuksessa käytetään taloyhtiön omaa arvonlisäverokantaa, joka tässä yhtiössä oli 0 %. Laskutuspalvelun kulu laskutetaan suoraan osakkaalta, eikä taloyhtiölle tule tästä kustannuksia. Isännöitsijän tarvitsee vain seurata, että rahat tulevat tilille.

HUOMIOITA PROJEKTISTA

Latausratkaisujen rakentamisen ei tarvitse olla kallista tai vaikeaa. Järkevillä ratkaisuilla on mahdollista säästää sekä rahaa että aikaa. Onnistuimme tietoliikenneratkaisua vaihtamalla säästämään asiakkaan rahoja kymmenien tuhansien eurojen edestä. Asiakas ei välttämättä olisi osannut edes huomioida, että tietoliikenneratkaisun vaihtaminen voisi tuoda mittavat säästöt projektissa.  

Kyseinen projekti on myös osoitus siitä, että muokkauksia pysäköintihallien latausvalmiuteen voi tehdä todella suurellakin skaalalla asiakkaan tarpeiden mukaan. Pysäköintihalliin haluttiin suuren kapasiteetin valmius useaan kymmeneen puolinopeaan laturiin odottamaan tulevia sähköautoja. Vaikka näistä lopulta otettiin käyttöön alkuvaiheessa vain 60 laturia, on hallissa nyt johtoinfrastruktuurin ja kuormanhallinnan puitteissa valmius 250 latauslaitteelle.

Voimakadun parkki on paitsi satsaus tulevaisuuteen, myös esimerkki siitä, miten helposti tarpeiden mukaan skaalautuvaa sähköauton latauspistokkeiden hankinta on. Toisesta blogikirjoituksestamme voit lukea, miten vastaavanlainen työ tehtiin erääseen helsinkiläiseen yhteiskäyttöiseen pysäköintihalliin hieman pienemmällä skaalalla taloyhtiön itse johtamana projektina.

Edellinen
Edellinen

Latausratkaisut taloyhtiöille -webinaarin tallenne katsottavissa!

Seuraava
Seuraava

Ruoholahden pysäköinti haltuun eParkingilla!